Gala de Danza Clásica Gala de Dansa Clàssica

El Esbart Sabadell Dansaire ha sido, desde el año 1997, la entidad promotora de la celebración del Día Internacional de la Danza en la ciudad. A lo largo de quince años ha organizado muchos otros actos en torno a esta disciplina artística, entre ellos la popular y multitudinaria Mostra de Dansa. El año pasado, el Esbart puso en marcha la Gala de Dansa Clàssica con el objetivo de potenciar el ballet, logrando un más que notable éxito de convocatoria. La segunda edición de la gala cuenta con un interesante programa de coreografías clásicas y neoclásicas, que serán interpretadas por bailarines y bailarinas de un reducido número de compañías y escuelas, seleccionadas según el criterio de un grupo de especialistas y de personas vinculadas al mundo de la danza. Este año, la Asociación de Escuelas de Danza Autorizadas de Cataluña (AEDA) también se ha sumado a la iniciativa.

L’Esbart Sabadell Dansaire ha estat, des de l’any 1997, l’entitat promotora de la celebració del Dia Internacional de la Dansa a la ciutat. Al llarg de quinze anys ha organitzat molts altres actes a l’entorn d’aquesta disciplina artística, entre els quals hi la popular i multitudinària Mostra de Dansa. L’any passat, l’Esbart va posar en marxa la Gala de Dansa Clàssica amb l’objectiu de potenciar el ballet, i assolí un més que notable èxit de convocatòria. La segona edició de la gala disposa d’un interessant programa de coreografies clàssiques i neoclàssiques, que seran interpretades per ballarins i ballarines d’un reduït nombre de companyies i escoles, seleccionades segons el criteri d’un grup d’especialistes i de persones vinculades al món de la dansa. Enguany, l’Associació d’Escoles de Dansa Autoritzades de Catalunya (AEDA) també s’ha sumat a la iniciativa.

Presentación de la publicación Qué hacer en Sabadell de Dario ReinaPresentació de la publicació Què fer a Sabadell de Dario Reina

Jueves 19 de abril de 2012

En La Mirada arte de bolsillo

c. Arrabal de Dentro, 16 Sabadell

a partir de las 19 h

Presentación de la publicación Qué hacer en Sabadell de Dario Reina

Con la intervención de Oscar Abril Ascaso (Nauestruch) y música de Lluís Oliva

El proyecto “¿Qué hacer en Sabadell?” del artista Dario Reina fue un proyecto en residencia en NauEstruch, el esulta del cual se presenta ahora en su libro-catálogo.

El proyecto consistió en un seguimiento exhaustivo por parte de Dario Reina de la programación cultural de Sabadell (teatro, música, danza, imagen, presentaciones de libros, actos de fiesta mayor, inauguraciones, espectáculos infantiles …) durante todo el mes de mayo de 2010. A lo largo de este tiempo, Reina vivió en un apartamento de L’Estruch y recogía toda la información de la vida cultural sabadellense mediante la revista Salimos de Sabadell. Reina fue a tantos eventos como le fue posible, constituyendo una inmersión total en la vida de nuestra ciudad durante treinta días.

La motivación del proyecto proviene de la voluntad de desarrollar una propuesta de acción directa e intensiva en el marco de Sabadell como espacio de trabajo. Durante el desarrollo de la propuesta, el proyecto se fue expresando en una especie de calendario collage que estuvo expuesto a NauEstruch, un gran esquema en una pared de seis metros-formado por fotografías, apuntes, anécdotas, recortes de periódico y vivencias- como resultado visual de la experiencia,

El proyecto nació del taller de creación “Jugarse la vida” de Marc Vives y David Bestué, que tuvo lugar en NauEstruch los meses de febrero y marzo de 2010. Qué hacer en Sabadell fue, posteriormente, seleccionado dentro de la convocatoria de proyectos de edición 2011 de la Sala de Arte Joven para hacer una publicación. Esta publicación se ha realizado en el marco de la convocatoria de proyectos de edición 2011 de la Sala de Arte Joven de la Dirección General de Juventud. Ha recibido el apoyo de un proceso de tutoría a cargo de Bisdixit y de la coordinación de Oriol Fontdevila, Marta Vilardell y Txuma Sánchez.

http://saladartjove.cat/i/activitat/què-fer-sabadell

Dijous 19 d abril de 2012

A La Mirada art de butxaca

c. Raval de Dins, 16 Sabadell

a partir de les 19 h

Presentació de la publicació Què fer a Sabadell de Dario Reina

Amb la intervenció d’Oscar Abril Ascaso (Nauestruch) i música de Lluís Oliva

El projecte “Què fer a Sabadell” de l’artista Dario Reina va ser un projecte en residència a NauEstruch, el esultat del qual es presenta ara en el seu llibre-catàleg.

El projecte va consistir en un seguiment exhaustiu per part de Dario Reina de la programació cultural de Sabadell (teatre, música, dansa, imatge, presentacions de llibres, actes de festa major, inauguracions, espectacles infantils…) durant tot el mes de maig de 2010. Al llarg d’aquest temps, Reina va viure en un apartament de L’Estruch i recollia tota la informació de la vida cultural sabadellenca mitjançant la revista Sortim de Sabadell. Reina va anar a tants actes com li va ser possible, constituint una immersió total en la vida de la nostra ciutat durant trenta dies.

La motivació del projecte prové de la voluntat de desenvolupar una proposta d’acció directa i intensiva en el marc de Sabadell com a espai de treball. Durant el desenvolupament de la proposta, el projecte es va anar expressant en una mena de calendari collage que va estar exposat a NauEstruch,  un gran esquema en una paret de sis metres -format per fotografies, apunts, anècdotes, retalls de diari i vivències- com a resultat visual de l’experiència,

El projecte va néixer del taller de creació “Jugar-se la vida” de Marc Vives i David Bestué, que va tenir lloc a NauEstruch els mesos de febrer i març de 2010.  Què fer a Sabadell va ser, posteriorment, seleccionat dins la convocatòria de projectes d’edició 2011 de la Sala d’Art Jove per fer una publicació.  Aquesta publicació s’ha realitzat en el marc de la convocatòria de projectes d’edició 2011 de la Sala d’Art Jove de la Direcció General de Joventut. Ha rebut el suport d’un procés de tutoria a càrrec de Bisdixit i de la coordinació d’Oriol Fontdevila, Marta Vilardell i Txuma Sánchez.

http://saladartjove.cat/i/activitat/què-fer-sabadell

“L’Estança” Cia. Raül GrauL’Estança Cia. Raül Grau

Acróbata, actor, gimnasta, bailarín, cantante, especialista en trabajo aéreo y coreógrafo de vuelos… El creador sabadellense Raúl Grau está desarrollando una carrera espectacular tanto en escenarios teatrales como en pistas de circo. Entre sus últimos trabajos cabe destacar la participación en el musical La Bella y la Bestia, en el BTM de Barcelona, y su fichaje, tras un durísimo casting (fue el único catalán que eligieron), con la compañía de Franco Dragone, el fundador del Cirque du Soleil. Con la troupe de Dragone ha actuado en China ejecutando unos espectaculares números de trapecio coreano y de russian swing. Después de rodar por el mundo, Grau regresa a su ciudad con L’Estança, un espectáculo de circo dramatizado que funde el virtuosismo del gimnasta con la sutileza y la calidad del actor gestual, junto con la magia de los títeres. Cuenta con un coordinador-asesor de lujo, Joan-Lluís Bozzo, director de Dagoll Dagom, con el que trabajó en el mítico Mar i Cel. La acróbata y actriz Mónica Riba y la actriz y titiritera Núria Oliver comparten L’Estança con Grau para contar la historia de un matrimonio atrapado en la rutina.

Acròbata, actor, gimnasta, ballarí, cantant, especialista en treball aeri i coreògraf de vols… El creador sabadellenc Raül Grau està desenvolupant una carrera espectacular tant en escenaris teatrals com en pistes de circ. Entre els seus últims treballs cal destacar la participació al musical La Bella y la Bestia, al BTM de Barcelona, i el seu fitxatge, després d’un duríssim càsting (va ser l’únic català que van triar), amb la companyia de Franco Dragone, el fundador del Cirque du Soleil. Amb la troupe de Dragone ha actuat a la Xina executant uns espectaculars números de trapezi coreà i de russian swing. Després de rodar el món, Grau torna a la seva ciutat amb L’Estança, un espectacle de circ dramatitzat que fon el virtuosisme del gimnasta amb la subtilesa i la qualitat de l’actor gestual, juntament amb la màgia dels titelles. Compta amb un coordinador assessor de luxe, Joan-Lluís Bozzo, director de Dagoll Dagom, amb el qual va treballar en el mític Mar i cel. L’acròbata i actriu Mònica Riba i l’actriu i titellaire Núria Oliver comparteixen L’Estança amb Grau per explicar la història d’un matrimoni atrapat en la rutina.

ABIERTO DE ACCIÓNABIERTO DE ACCIÓN

Abierto de acción

ABIERTO DE ACCIÓN MANIFESTACIÓN CONTEMPORÁNEA DE PERFORMANCE

Nace en 2009 con una marcada proyección internacional y con la necesidad de investigar, mostrar y difundir la performance o Arte de Acción a los ciudadanos (Murcia, Elche, Cartagena y San Javier hasta la fecha). Nuestra labor ha sido la de introducirnos en las instituciones públicas y conseguir su implicación a nivel formal y su colaboración con otras plataformas culturales. Pensamos que la performance necesita de una mejora en oportunidades para su desarrollo ya que no forma parte de los programas ni de los circuitos de arte establecidos.
Nuestra formula básicamente consiste en reunir en uno o varios espacios y ciudades a performers internacionales con artistas locales, todos tienen la oportunidad hablar de su trabajo y de desarrollar creativamente una nueva propuesta. Como su nombre indica, ABIERTO DE ACCIÓN no dispone de una fecha, ciudad, centro o formato concreto para su realización.



Domix Garrido




TÍTULO: 
TAGAMAGAT




Elijo la palabra escondida al brillo de la fiesta. 

Descubro significados de la propia palabra entre mis gestos cotidianos… y en los públicos.



Los hilos rojos de la memoria entrelazan neuronas y recuerdos para ofrecerme la visión escondida… la emoción y su recuerdo, su pasado… caduco.



Si no existe, no es. 
Si ya existió, no es.



Ahora… solo puedo revivir lo que soy, insuflar vida al cuerpo que soy… ahora. 

Buscar entre los recuerdos aquellos que me permiten recobrar el sentido en el presente.



Encuentro el recuerdo… al fin, la palabra y el olor escondido… al fin. 




DOMIX GARRIDO Murcia


Licenciado en Artes Escénicas y Especialista en Arte Contemporáneo.
Dirige el evento ABIERTO DE ACCIÓN e imparte talleres de performance. 



Ha desarrollado su trabajo en festivales, centros de arte y espacios públicos de Murcia: LAB, CENTRO PÁRRAGA, CENDEAC, PROGRESO80, Valencia: Octubre CCC – ARRT D’ACCIÓ, Madrid: MNCARS, FITUR, ARTÓN, Acción!MAD, Barcelona: EBENT, Vigo: POÉTICAS, Zaragoza: OOM, Sevilla: JIAAP, Marsella: PRÉAVIS, Lisboa: EPIPIDERME y en Marruecos: ASILAHAbierto de acción
ABIERTO DE ACCIÓN MANIFESTACIÓN CONTEMPORÁNEA DE PERFORMANCE

Neix al 2009 amb una marcada projecció internacional i amb la necessitat d’investigar, mostrar i difondre la performance o Arte de Acción als ciutadans (Múrcia, Elx, Cartagena i San Javier fins la data). La nostra tasca ha sigut la de introduir-nos a les institucions públiques i aconseguir la seva implicació a nivell formal i la seva col·laboració amb altres plataformes culturals. Pensem que la performance necessita d’una millora en oportunitats per al seu desenvolupament ja que no forma part ni dels programes ni dels circuits d’art establerts. La nostra fórmula bàsicament consisteix en un o varis espais i ciutats a performers internacionals i artistes locals, tots tenen la oportunitat de parlar del seu treball i de desenvolupar creativament una nova proposta.
Com el seu nom indica, ABIERTO DE ACCIÓN no disposa d’una data, ciutat, centre o format concret per la seva realització.



Domix Garrido

TÍTOL:
 TAGAMAGAT



Selecciono la paraula amagada a la lluentor de la festa.

Descobreixo significats de la pròpia paraula entre els meus gestos quotidians…. i en els públics.


Els fils vermells de la memòria creuen neurones i records per oferir-me la visió amagada… l’emoció i el seu record, el seu passat… caducat.



Si no existeix, no és.
Si va existir, no és.



Ara…. només puc reviure el que sóc, donar vida al cos que sóc… ara.

Buscar entre els records aquells que em permetin recobrar el sentit en el present.



Trobo el records… per fi, la paraula i l’olor amagada… per fi.




DOMIX GARRIDO Murcia


Llicenciat en Arts Escèniques i Especialista en Art Contemporani. Dirigeix l’event ABIERTO EN ACCIÓN i imparteix tallers de performance.



Ha desenvolupat el seu treball a festivals, centres d’art i espais públics de Múrcia: LAB, CENTRO PÁRRAGA, CENDEAC, PROGRESO80, València: Octubre CCC – ARRT D’ACCIÓ, Madrid: MNCARS, FITUR, ARTÓN, Acción!MAD, Barcelona: EBENT, Vigo: POÉTICAS, Saragossa: OOM, Sevilla: JIAAP, Marsella: PRÉAVIS, Lisboa: EPIPIDERME i al Marroc: ASILAH


“TÈCNICA DE CAMBRA” Joventut de La FaràndulaTÈCNICA DE CAMBRA Joventut de La Faràndula

La popularidad alcanzada como novelista ha proyectado una injusta sombra sobre la obra dramática de Manuel de Pedrolo, formada por un conjunto de piezas pobladas por personajes abstractos y con problemas comunicativos. Influido por el existencialismo, Pedrolo muestra conflictos escénicos que analizan la condición humana y hablan del miedo ante la lucha, de la revolución necesaria. Tècnica de cambra data de 1961, cuando Pedrolo ha conseguido reflejar su universo opresivo en piezas emblemáticas como Homes i no, La nostra mort de cada dia y Cruma, entre otras. Sus protagonistas se mueven en un mundo absurdo y claustrofóbico, reflejo, sin duda, el momento político de un país que se encuentra en pleno franquismo. Bajo la dirección de Lluís Saus, ocho actores y actrices de Juventud de La Farándula enfrentan el reto de hacer un montaje para adultos y rescatan Tècnica de cambra, un texto en el cual unos personajes encerrados en una habitación se ven abocados a una lucha por el poder, mientras sus vidas se dirigen al inevitable final sin sentido.

La popularitat assolida com a novel·lista ha projectat una injusta ombra sobre l’obra dramàtica de Manuel de Pedrolo, formada per un conjunt de peces poblades per personatges abstractes i amb problemes comunicatius. Influït per l’existencialisme, Pedrolo mostra conflictes escènics que analitzen la condició humana i parlen de la por davant de la lluita, de la revolta necessària. Tècnica de cambra data de 1961, quan Pedrolo ja ha aconseguit reflectir el seu univers opressiu en peces emblemàtiques com Homes i no, La nostra mort de cada dia i Cruma, entre d’altres. Els seus protagonistes es mouen en un món absurd i claustrofòbic, reflex, sens dubte, del moment polític d’un país que es troba en ple franquisme. Sota la direcció de Lluís Saus, vuit actors i actrius de la Joventut de la Faràndula s’enfronten al repte de fer un muntatge per a adults i rescaten Tècnica de cambra, un text en el qual uns personatges tancats en una habitació es veuen abocats a una lluita pel poder, mentre les seves vides es dirigeixen a l’inevitable final sense sentit.

SINBERIFORASINBERIFORA

Sinberifora es una asociación de jóvenes artistas de la acción interesados en hacerse cargo tanto de la producción de su trabajo como de la distribución y la reflexión; es decir, por un concepto de autogestión ideológica del arte. Está formada por un número variable de personas que, de manera individual o colectiva, trabajan en acontecimientos específicos y únicos. Las acciones que practican los miembros de Sinberifora van desde la acción sonora a la transformación sutil de la cotidianidad. Del humor irónico e ingenioso a los ejercicios de concentración minimalista. Una exploración de las posibilidades del arte de acción en los resquicios que quedan entre géneros y disciplinas artísticas, poéticas, sonoras, escénicas, etc. La búsqueda de lo indefinido, el contacto con lo real, la radicalidad conceptual, la dialéctica con el espectáculo… Sinberifora es un espacio de investigación teórico-práctica, de aprendizaje colectivo en todos los sentidos.

Miembros fundadores 2006: Marina Palomo / Ángela García / Martí Guillem / Mathieu Bohet / Soraya Valiente / Ginés López / Maria González /

Miembros desde 2007: Bartolomé Ferrando / Ana Oliva Higueras Olivares / Lucía Peiró / Fabrizio Potestad / Álvaro Pichó / Nelo Vilar / Eva Pérez / Avelino Saavedra / MartaErre Sobrecueva / Ícia Casado / Araceli Canales / Sara Coutinho.

Han participado como grupo de acción en varios Festivales y Programas de Arte, tales como Nits d’Aielo i Art, Festival d’Art Public d’Alginet, Festival Incubarte, Acciones simultaneas en el Instituto Francés de Valencia, en La Cuchara, en las Jornadas REC, en Arrt d’Accció..

Como grupo gestor, ha estado organizando desde finales de 2007 hasta mediados de 2011 el Ciclo mensual Arrt d’Accció, en el Octubre Centre de Cultura Contemporània de Valencia. Por Arrt d’Accció han pasado a lo largo de estos cuatro años más de 100 artistas del Arte de Acción y la Performance. Actualmente organizan pequeños eventos performáticos y experimentales en Asociaciones Culturales de Valencia, como en La Clínica Mundana, Plutón CC, Ca Revolta..

ACCIÓN

La acción durante la acción

Sinberifora A.C. (Angela Garcia y Ana Higueras)

Nuestro punto de partida es la simultaneidad, accionar en el mismo tiempo pero en diferentes puntos del espacio. Presentaremos conexiones e invasiones entre los espacios y crearemos uno virtual sincronizado en el mismo momento.

http://sinberifora.wordpress.com/sinberifora-a-c/

www.sinberifora.com

arrtdacccio@gmail.com

Sinberifora és una associació de joves artistes de l’acció interessats en fer-se càrrec tant de la producció del seu treball com de la distribució i la reflexió; és a dir, per un concepte d’autogestió ideològica de l’art. Està integrada per un número variable de persones que, de forma individual o col·lectiva, treballen en esdeveniments específics i únics. Les accions que practiquen els membres de Sinberifora van des de l’acció sonora a la transformació subtil de la cotidianitat. De l’humor irònic i enginyós als exercicis de concentració minimalista. Una exploració de les possibilitats de l’art d’acció entre mig de gèneres i disciplines artístiques, poètiques, sonores, escèniques, etc. La recerca de allò indefinit, el contacte amb allò real, la radicalitat conceptual, la dialèctica amb l’espectacle… Sainberifora és un espai d’investigació teòric-pràctic, d’aprenentatge col·lectiu en tots els sentits.

Membres fundadors 2006: Marina Palomo / Ángela Garcia / Martí Guillem / Mathieu Bohet / Soraya Valiente / Ginés Lopez / Maria Gonzalez /

Membres desde 2007: Bartolomé Ferrando / Ana Oliva Higueras Olivares / Lucía Peiró / Fabrizio Potestad / Álvaro Pichó / Nelo Vilar / Eva Pérez / Avelino Saavedra / MartaErre Sobrecueva / Ícia Casado / Araceli Canales / Sara Coutinho.

Han participat com a grup d’acció a diversos Festivals i Programes d’Are, com Nits d’Aielo i Art, Festival d’Art Public d’Alginet, Festival Incubarte, Accions simultànies en el Institut Francés de València, en La Cuchara, en las Jornadas REC, en Arrt d’Accció..

Com a grup gestor, ha estat organizant des de finals de 2007 fins a mitjans de 2011 el Cicle mensual Arrt d’Accció, a l’octubre Centre de Cultura Contemporània de València. Per Arrt d’Accció han passat al llarg d’aquests quatre anys mes de 100 artistes de l’ Art d’Acció i la Performance. Actualment organitzen petits events performàtics i experimentals en Associacions Culturals de València, com en La Clínica Mundana, com a la clínica Mundana, Plutón CC, Ca Revolta..

ACCIÓ

La acción durante la acción

Sinberifora A.C. (Angela Garcia y Ana Higueras)

El nostre punt de partida és la simultaneïtat, accionar al mateix temps però a diferents punts de l’espai. Presentarem connexions i invasions entre els espais i crearem un virtual sincronitzat al mateix moment.

http://sinberifora.wordpress.com/sinberifora-a-c/

www.sinberifora.com

arrtdacccio@gmail.com

COLAPSARCOLAPSAR

Colapsar

La palabra ‘colapso’ puede referirse a una retracción anormal, a una pérdida de tono, a una paralización transitoria, a una contracción de la materia. Pero ‘colapso’ también es sinónimo de caída, de derrumbe, de caos. Los bailarines y coreógrafos Gabriela Barberio, Cecilia Colacrai y Sebastián García Ferro han querido adentrarse en la idea del colapso, en el movimiento renovador que implica, y han construido una coreografía, una dramaturgia y unas situaciones performáticas que exploran lo que sucede cuando un sistema falla y renace. “El ser humano, la tecnología y la naturaleza tienen un límite de máximo potencial ejemplificado por el 100%. Si este límite se traspasa, el sistema se colapsa de diferentes maneras “, explican los tres creadores. La forma en que este sistema se recupera y renace para volver a empezar es la parte central de su investigación, titulada Colapsar. De origen argentino y afincados en Barcelona, los tres coreógrafos unen sus estilos diferentes en un proyecto que se dirige a un amplio abanico de espectadores a través de la reflexión y de la emoción.

Colapsar

La paraula ‘col·lapse’ pot referir-se a una retracció anormal, a una pèrdua de to, a una paralització transitòria, a una contracció de la matèria. Però ‘col·lapse’ també és sinònim de caiguda, d’ensorrament, de caos. Els ballarins i coreògrafs Gabriela Barberio, Cecilia Colacrai i Sebastián García Ferro s’han volgut endinsar en la idea del col·lapse, en el moviment renovador que implica, i han construït una coreografia, una dramatúrgia i unes situacions performàtiques que exploren el que succeeix quan un sistema fa fallida. “L’ésser humà, la tecnologia i la naturalesa tenen un límit de màxim potencial exemplificat pel 100%. Si aquest límit es traspassa, el sistema es col·lapsa de diferents maneres”, expliquen els tres creadors. La forma en què aquest sistema es recupera i reneix per tornar a començar és la part central de la seva investigació, titulada Colapsar. D’origen argentí i establerts a Barcelona, els tres coreògrafs uneixen els seus estils diferents en un projecte que s’adreça a un ampli ventall d’espectadors a través de la reflexió i de l’emoció.

“LA DANSA S’EXPRESSA AMB VEU DE DONA” – EndansaLA DANSA S’EXPRESSA AMB VEU DE DONA – Endansa

La dansa s'espressa amb veu de dona

Un cuerpo de mujer que se quiere reconocer como tal. Un grupo de niñas que se plantean qué quieren ser cuando sean mayores. Mujeres que dudan y proyectan sus sombras en movimiento. Dos solos que descubren la parte más luchadora de sus ejecutantes. Y, finalmente, una escena final con danza del vientre y danza contemporánea que reivindica que “la unión hace la fuerza”. De la confluencia de todos estos retazos de vida nace del espectáculo La dansa s’expressa amb veu de dona, creado por el colectivo sabadellense Endansa. El montaje propone una reflexión sobre el papel de la mujer en el mundo y muestra la lucha con el propio yo, con los deseos que quedan escondidos bajo el peso de las cargas sociales y de los miedos. Las coreógrafas y bailarinas Núria Roca y Encarni Sánchez izan una bandera metafórica: “La danza, la primera expresión del ser humano, clama, con voz de mujer, su lugar entre las artes”.La dansa s'espressa amb veu de dona

Un cos de dona que es vol reconèixer com a tal. Un grup de nenes que es plantegen què volen ser quan siguin grans. Dones que dubten i projecten les seves ombres en moviment. Dos solos que descobreixen la part més lluitadora de les seves executants. I, finalment, una escena final amb dansa del ventre i dansa contemporània que reivindica que “la unió fa la força”. De l’aiguabarreig de tots aquests retalls de vida neix l’espectacle La dansa s’expressa amb veu de dona, creat pel col·lectiu sabadellenc Endansa. El muntatge proposa una reflexió sobre el paper de la dona en el món i mostra la lluita amb el propi jo, amb els desitjos que queden amagats sota el pes de les càrregues socials i de les pors. Les coreògrafes i ballarines Núria Roca i Encarni Sánchez hissen una bandera metafòrica: “La dansa, la primera expressió de l’ésser humà, clama, amb veu de dona, el seu lloc entre les arts”.

ArtónArtón

Artón
INTRODUCCION E HISTORIA DE ARTON

ARTÓN es el resultado actual de la cadena de mutaciones de una serie de sesiones con pretensiones de mensualidad dedicadas al arte de acción y a la videoacción.Organizado en origen por Ana Matey, se ha venido realizando desde finales del 2008 en el espacio “ElCarromato”. Nace con la idea de construir un espacio donde la práctica performática tenga una continuidad, un lugar donde generar un debate y además elaborar una mediateca con los trabajos que se presentan. En definitiva, ARTóN es una plataforma para artistas de acción en la ciudad de Madrid.En abril de 2010 se expandió al Espacio Espora dando lugar a una presentación quincena de arte de acción, algo insólito en la escena preformativa madrileña. En el 2009 Paco Nogales se une a la labor organizativa de ARTÓN.Con el tiempo esta plataforma se ha ramificado creando un flujo de artistas desde la ciudad de Madrid a otros puntos nacionales e incluso internacionales.En este momento, y en una trayectoria que ya dura desde julio del 2009, ARTóN no posee una sede fija. Esto, en lugar de ser un handicap, lo sentimos como la ventaja de tener el mundo entero para hacer presentes nuestras sesiones.De esta manera, hemos sido invitadas a espacios dentro de la ciudad de Madrid, tales como “De Fijo a Móvil” invitados por Pepe Murciego, Espacio Espora invitados por Vanesa Viloria, “Casablanca” espacio autogestionado en el centro de la ciudad, casa privada en el barrio de Chueca… del centro de la ciudad a la sierra noroeste de Madrid invitados por BokACCIÓN en Cadalso de los Vidrios, siendo este nuestromáximo reto organizativo. Un encuentro de tres días con performances, videos, taller con Nieves Correa y presentación de proyectos.Fuera de la comunidad de Madrid hemos sido invitadas a participar en el ciclo de Arrt d Accció por Sinberifora en Valencia y Epipiderme por Nuno Oliveira en Lisboa.ARTÓN está dentro del grupo REDACCIÓN creado en Septiembre del 2010 en el I Congreso llamado USUAL. Esta es una red ibérica de proyectos de arte de acción y performance.

NUESTRA FILOSOFÍA

ARTÓN es un encuentro mensual dedicado a la práctica, investigación, divulgación y documentación del arte de acción.ARTÓN tiene una mirada amplia dentro de este arte dando cabida a propuestas híbridas entre el puro arte de acción y otras artes como la danza y otras artes escénicas.ARTÓN promueve ideas, pensamientos, emociones, sentimientos que son generados a través de propuestas arriesgadas, comprometidas y con alto grado de experimentación.ARTÓN trabaja con artistas locales, nacionales e internacionales atrayendo cada vez más la mirada y movimiento de artistas europeos y latinoamericanos.ARTÓN presenta trabajos de artistas de todas las generaciones enriqueciendo y favoreciendo la interrelación de haceres.

ESTRUCTURA DEL ENCUENTRO

ACCION BIENVENIDA: Acción conjunta entre Paco Nogales y Ana Matey. En cada uno de los encuentros se realiza una acción más o menos relacionada con la temática expuesta dentro de ella. Es el momento en el cual además de recibir a los asistentes se les entrega el programa el cual siempre tiene un alto grado de manufacturación también realizada por ambas.

PROYECCIÓN DE VIDEOACCIÓN: Mediante convocatoria abierta se realiza la selección normalmente de una sola videoacción.

PERFORMER EN RESIDENCIA: desde abril del 2011 estamos ofreciendo una residencia de una semana en la ciudad de Madrid o en la sierra noroeste dentro de la programación de la recien hermanada BokACCIÓN, con la idea de que un artista pueda realizar un site-specific work.

PERFORMANCES: Mediante convocatoria abierta e invitación se muestran los trabajos de dos o tres artistas a parte de la residencia.

ACCION COMIDITAS: Al final del encuentro se ofrece comida y bebida creando un ambiente favorable para el intercambio de opiniones y visiones generadas a lo largo de la velada.

¿Es esto sostenible?
30 min., aproximadamente.

Presento una situación que es una metáfora de lo que siento ocurre hoy en día en nuestra sociedad.
La acción se puede entender como una conversación muda.
Conversación del latín conversatio, formada por el prefijo con- (reunión), el verbo vertere (girar, cambiar, dar vueltas) y el sufijo -tio (acción y efecto).

Así que en esta reunión, pregunto

¿es esto sostenible?

¿el qué? pues esto que está aquí y allí.

Se dice que las cosas caen por su propio peso.

En la acción planteo dos situaciones de resistencia. Vamos a comprobar su sostenibilidad.

LÍNEA DE TRABAJO

En mi trabajo empleo el cuerpo para explorar los conceptos de Tiempo e Identidad. Para indagar en el tiempo, necesito de él, por esto las acciones tienden a ser duracionales. Es éste el gran valor tanto social como del individuo, tener tiempo para así poder perderlo en lo que cada uno elegimos. Yo elijo “perderlo” en mis acciones, para ganar en aquello que perdemos en el ritmo cotidiano que se vive generalmente en las grandes ciudades. Ganamos el observar los pequeños matices (o no tan pequeños) de las cosas que nos rodean. Este ejercicio de observar, de parar, nos lleva a un estado mental fuera de lo cotidiano. Es un espacio donde se genera un pensamiento más o menos nuevo de lo que nos rodea. En general se puede decir que la mente se despeja (este estado podría ser similar al de la meditación). Se apartan las nubes de contaminación social para ver un cielo más o menos azul, dependiendo del ojo que lo mire, la situación, o quien sabe que más.

Esto lo intento generar en muchas de mis acciones y normalmente con intensidad aplicada corporalmente. A veces surge la ironía.

Me interesa la búsqueda de los límites del cuerpo, y esto, y la propia vida, me lleva inevitablemente a la muerte. La muerte no como un fin sino como una transformación y como ocurre en las transformaciones algo nuevo nace.

Desde el 2004 practico butoh, esta práctica me ayuda a conocer y sentir el cuerpo, sus límites y los que mi mente le construye, un gran aprendizaje interno que fácilmente se puede aplicar hacia lo externo, lo social. Al igual que nuestra mente nos construye límites corporales, la sociedad construye límites al gran cuerpo que es la humanidad, sus ciudades, sus culturas, su pensamiento… Y como la vida está llena de poesía, en mi trabajo también la podemos encontrar. Artón
INTRODUCCIÓ I HISTORIA D’ARTON

ARTÓN és el resultat actual de la cadena de mutacions d’una sèrie de sessions amb pretensions de mensualitat dedicades a l’art d’acció i a la videocreació.Organitzat en origen per Ana Matey, s’ha anat realitzant des de finals del 2008 a l’espai “El Carromato”. Neix amb l’idea de construir un espai on la pràctica performàtica tingui una continuïtat, un lloc on generar un debat i, a més, elaborar una mediateca amb els treballs que es presenten. ARTÓN és una plataforma per artistes d’acció a la ciutat de Madrid.

A l’abril de 2010 es va expandir a l’Espai Espora i donà lloc a una presentació quinzenal d’art d’acció, insòlit a l’escena performativa madrilenya. A l’any 2009 Paco Nogales s’uneix a la tasca organitzativa d’ARTÓN.Amb el temps aquesta plataforma s’ha ramificat creant un flux d’artistes des de la ciutat de Madrid a altres punts nacionals i inclòs internacionals.En aquests moment, i en una trajectòria que dura des de juliol del 2009, ARTÓN no te una seu fixa. Això, en comptes de ser un handicap, ho sentim com l’avantage de tenir el món sencer per fer presents les nostres sessions.

D’aquesta manera, hem sigut convidats a espais dintre de la ciutat de Madrid, com “De Fijo a Móvil” convidats per Pepe Murcielago. Espacio Espora convidats per Vanesa Viloria, “Casablanca espai autogestionat al centre de la ciutat, casa privada al barri de Chueca,.. del centre de la ciutat a la sierra noroest de Madrid convidats per BokACCIÓN en Cadalso de los Vidrios, sent aquest el nostre màxim repte organitzatiu. Una trobada de tres dies amb performances, vídeos, taller amb Nieves Correa i presentació de projectes. Fora de la comunitat de Madrid hem estat convidades a participar en el cicle d’Arrt d’Acció per Sinberifora a València i Epipiderme per Nuno Oliveira a Lisboa.

ARTÓN està dins del grup REACCIÓN creat al setembre del 2010 en el I Congres USUAL. Aquesta és una red ibèrica de projecte d’art d’acció i performance.

LA NOSTRA FILOSOFÍA

ARTÓN es una trobada mensual dedicada a la pràctica, investigació , divulgació i documentació de l’art d’acció. ARTÓN té una mirada amplia dins d’aquest art donant cabuda a propostes híbrides entre l’art d’acció i altres arts com la dansa i altres arts escèniques.

ARTON promou idees, pensaments, emocions, sentiments que son generats a través de propostes arriscades, compromeses i amb un alt grau d’experimentació.

ARTON treballa amb artistes locals, nacionals e internacionals atraient cada cop més la mirada i moviment d’artistes europeus i llatinoamericans.

ARTÓN presenta treballs d’artistes de totes les generacions enriquint i afavorint la interrelació de maneres de fer.

ESTRUCTURA DE LA TROBADA ACCIÓ BENVINGUDA: Acció conjunta entre Paco Nogales i Ana Matey. A cada una de les trobades es fa una acció més o menys relacionada amb la temàtica exposada dintre seu. És el moment en el qual a més de rebre als assistents se els hi entrega el programa el qual sempre te un alt grau de manufacturació també realitzada per ambdues.

PROJECCIÓ DE VIDEOCREACCIÓ: Mitjançant convocatòria oberta es realitza la selecció normalment d’un sola videocreació.

PERFORMER EN RESIDÈNCIA: des d’abril de 2011 estem oferint una residència d’una setmana a la ciutat de Madrid o a la serra noroeste dintre de la programació de BokACCIÓN, amb la idea de que un artista pugui realitzar un site-specific work.

PERFORMANCES: Mitjançant convocatòria oberta i invitació es mostren els treballs de dos o tres artistes a part de la residència.

ACCIÓ COMIDITAS: Al final de la trobada s’ofereix menjar i beguda creant un ambient favorable per l’intercanvi d’opinions i visions generades al llarg de la vetllada.

Ana Matey (Madrid, 1978) és una reconeguda artista multidisciplinària de l’escena madrilenya dins de l’àmbit de l’art d’acció. Les seves especialitats abracen la performance, el vídeo i la fotografia. El cos és la seva principal matèria de treball, mitjançant el qual explora els conceptes de temps i identitat.

Biografia

A llarg de la seva carrera, Ana Matey ha participat en festivals internacionals com “I-Fabrik”, a Maastricht; “Verda Utopio”, a Normandia; “Absurd Hangings”, en Lyme Reguis o l’últim “Preavis de desoder urbain” a Marsella. I nacionals com “Accion!MAD”, “EBENT”, “MEM”, “Arrt d accció”, “Poeticas por una vida”, etc.-Així mateix, ha presentat el seu treball en exposicions col·lectives i individuals a països com Espanya, Alemanya, Itàlia, Portugal, Franca, Holanda, Anglaterra i -Mèxic.El seu treball ha estat seleccionat i exposat a Museus, galeries i espais alternatius com el Museu de la Universitat d’Alacant, el Museu d’Albacete, el Museu d’Art Contemporani Conde Duque a Madrid, Off Límits, Kubiko, Menosuno, Espora, entre d’altres.La seva passió per les tècniques fotogràfiques més primitives li han valgut la presència a nombroses ponències i tallers. Ara mateix, organitza i comissaria “ARTe en acciON (ARTÖN), un cicle de sessions mensuals dedicades al cultiu de la performance a la ciutat de Madrid.De forma paral·lela a la seva creació treballa com a fotògrafa freelance. Entre el 2005 i 2009 treballa gestiona l’estudi fotogràfic i espai multidisciplinar El carromato en el Barri de las Letras de Madrid.Ha participat a fires com EntreFotos 07’ i 08’, Tentacions en la Casa de vacas de El retiro i Juvenalia amb la Fundació de Temas de Arte.Els seus treballs han estat publicats a revistes, diaris i llibres: Triángula del Arte, FV, Tentaciones, La Fotografía, SuperFoto, UrbanCatarsis, Calle20, Arteyaparte, Experimenta, Comercio Digital, La voz de Asturias, La Nueva España, Arte Fotográfico, Staf Magazine, 10×10 1…

“El meu treball són petites investigacions a l’entorn de preocupacions personals sobre el temps i la identitat a la nostra societat. Generalment llanço les meves pròpies incògnites sobre la nostra manera de viure. Per això faig servir tots els mitjans que tinc a la mà, el primer el meu cos, el que sempre m’acompanya, a través del qual sento i penso el món… amb ell i a través d’ell inicio la investigació diària de la vida.Construeixo imatges poètiques a través de la resistència corporal, la ironia, la intensitat i el silenci.”

Es això sostenible?
30 min., aproximadament

Presento una situació que és una metàfora del que sento que avui dia en la nostra societat.
L’acció es pot entendre com una conversa muda. Conversa del llatí conversatio, formada pel prefix con- (reunió), el verb vertere (girar, canviar, donar voltes) i el sufix -tio (acció i efecte)
Així que en aquesta reunió, pregunto.

Es això sostenible?

El què?

Doncs això que està aquí i allà.

Es diu que les coses cauen per el seu propi pes.

En l’acció platejo dos situacions de resistència.

Anem a comprovar la seva sostenibilitat.

LÍNIA DE TREBALL

En el meu treball faig servir el cos per explorar els conceptes de Temps i Identitat. Per indagar en el temps, necessito tenir-ne, per això les accions tendeixen a ser duradicionals. En aquest el gran valor tant social com l’individu tenir en compte per així poder perdre en allò que cadascun elegeix. Jo elegeixo “perdre” en les meves accions, per guanyar. En això que perdem en el ritme quotidià que es viu generalment en les grans ciutats. Aquest exercici d’observar, de parar, ens porta a un estat mental fora d’allò quotidià. És un espai on es genera un pensament més o menys nou de tot el que en rodeja. En general es pot decidir que la ment es revela (aquest estat podria ser similar al de la meditació). S’aparten els núvols de contaminació social per veure un cel més o menys blau, depenent l’ull que ho miri, la situació o qui sap que més.

Això ho intento generar en moltes de les meves accions i normalment amb intensitat aplicada corporalment. A vegades sorgeix la ironia.

M’interessa la recerca dels límits del cos, i això, i la pròpia vida, em porta inevitablement a la mort. La mort no com un fi si no com una transformació. I com passaven en les transformacions alguna nova neix.

Des de el 2004 practico butoh, aquesta pràctica m’ajuda a conèixer i sentir el cos, els seus límits i els que la meva ment construeix, un gran aprenentatge intern que fàcilment es pot aplicar cap a lo extern, lo social. Igual que la nostra ment ens construeix límits corporals, la societat construeix límits al gran cos que es la humanitat, les seves ciutats, les cultures, el seu pensament… I com que la vida està plena de poesia, en el meu treball en podem trobar.

“TANCAT PER DEFUNCIÓ”TANCAT PER DEFUNCIÓ

Abierto por resurrección. El mítico grupo sabadellense Tancat per Defunció podría optar a un cambio de nombre a tenor de las diversas ‘vidas’ de las que ha ido disfrutando desde que nació, en 1986. En la maleta discográfica de los Tancat hay cuatro álbumes, con títulos premonitorios. El primero fue Sense retorn, un trabajo sorprendente que auguraba que no habría marcha atrás, que venían para quedarse. Con el segundo, Llença-t’hi, se impulsaron más alto que nunca y el éxito fue total. Problemas con la discográfica hicieron que el tercero, Bevent silenci, tardara tres años en salir, obstaculizando la progresión ascendente del grupo y casi obligándolos a callar. El cuarto, Temps de dubtes, permanece inédito. Pero, por suerte, los Tancat no han abandonado los directos y, de vez en cuando, obsequian a los fans irredentos (y a los que no lo son) con recitales potentes que demuestran que siguen muy vivos. Además del incombustible líder Jaume Papell (voz, guitarra y armónica), el grupo actual está formado por Enric Romà (bajo), y David Torras (batería), a los que se acaba de sumar el guitarrista y bluesman Jou Blues. Como los gatos, los Tancat tienen siete vidas. O tal vez más.

Obert per resurrecció. El mític grup sabadellenc Tancat per Defunció podria optar a un canvi de nom a tenor de les diverses ‘vides’ de les quals ha anat gaudint des que va néixer, el 1986. A la maleta discogràfica dels Tancat hi ha quatre àlbums, amb títols premonitoris. El primer va ser Sense retorn, un treball sorprenent que augurava que no hi hauria marxa enrere, que venien per quedar-se. Amb el segon, Llença-t’hi, es van impulsar més amunt que mai i l’èxit va ser total. Problemes amb la discogràfica van fer que el tercer, Bevent silenci, trigués tres anys a sortir, cosa que obstaculitzà la progressió ascendent del grup i gairebé els obligà a restar callats. El quart, Temps de dubtes, encara és inèdit. Però, per sort, els Tancat no han abandonat els directes i, de tant en tant, obsequien els fans irredempts (i als que no ho són) amb recitals potents que demostren que són ben vius. A més de l’incombustible líder Jaume Papell (veu, guitarra i harmònica), el grup actual està format per Enric Romà (baix) i David Torras (bateria), als quals s’hi acaba d’afegir el guitarrista i bluesman Jou Blues. Com els gats, els Tancat tenen set vides. O potser més.