MàquinaBrechtMàquinaBrecht

MàquinaBrechtMÀQUINABRECHT

NauEstruch, L’Estruch, Sabadell

Tots els divendres de novembre, a les 17 h

Entrada lliure, amb inscripció previa a: estruch@ajsabadell.cat

El dramaturg alemany Bertolt Brecht fou el fundador de l’anomenat teatre dialectic, un teatre preocupat pel seu temps, la convulsa Europa de la primera meitat del segle XX. MaquinaHamlet va ser una obra del també director alemany Heiner Muller, en que, tot reprenent Shakespeare, plasma la contemporaneitat del seu moment, l’Europa en crisi dels anys setanta del segle passat.

MÀQUINABRECHT parteix dels exemples de Brecht i de Müller per obrir un marc teòrico-pràctic d’anàlisi dels marges de possibilitat per a la conceptualització d’un nou teatre que reflexioni –i faci reflexionar– a l’entorn de la situació social i econòmica actual, un terratrèmol que està sacsejant Europa i que troba el seu epicentre, novament, a Alemanya.

MÀQUINABRECHT proposa quatre sessions tèoriques les tardes dels divendres del mes de novembre. Al llarg d’aquestes sessions, teòrics de la Història de les Arts Escèniques, dramaturgs del teatre social contemporani i promotors de la cultura teatral al nostre país ens parlaran dels antecedents del teatre social al segle XX i debatrem a l’entorn de quina podria ser la forma d’un nou teatre social al segle XXI.

En un món que ha esdevingut un gran teatre global, quin pot ser el lloc d’un nou teatre social contemporani? Ha de ser un dispositiu d’escenificació dramatúrgia dels moments presents? Fins i tot, ha d’esdevenir en el marc d’un escenari teatral? O, al contrari, són els happenings o les performances el nou teatre social? O, fins i tot, una manifestació ciutadana és ja una forma de teatralització d’allò social?

Tot superat aquest mes de reflexió, MÀQUINABRECHT considera la possibilitat de donar continuïtat al taller tot portant a terme dramatúrgicament alguna de les idees teatrals que s’hagin pogut formulat durant les jornades.

Programa MàquinaBrecht. En construcció

Divendres 8 novembre, 5PM

Ponència de Cesar de Vicente i debat “El teatre polític del segle XX i un teatre antagonista pel segle XXI”,Cesar de Vicente, doctor en Filologia Hispànica i professor de l’Aula de Estudios Teatrales de la Universidad de Alcala de Henares, coordinador del Centro de Documentación Crítica i de la Sala Youkali de Madrid. Cofundador dels grups de teatre Unidad de Producción Alcores i Colectivo Konkret. Ha publicat diversos llibres sobre teatre contemporani, entre els quals cal destacar el darrer: La Escena Constituyente (Editorial CDC, Madrid, 2013).

Divendres 15 novembre, 5PM

Ponència de Juan Pedro García del Campo i debat “Teatre polític contemporani i moviments socials. Una lectura materialista”,

Juan Pedro García del Campo, doctor en Filosofia, autor de diversos llibres d’anàlisi de la filosofia materialista al segle XX com ara El Individuo Compuesto, Construir Lo Común o Opaco Demasiado Opaco, ha traduït al castellà obres de Raul Vaneigem i de Louis Althusser. Col·laborador de l’escena teatral a Madrid, el seu darrer llibre ha estat Spinoza Y La Multitud, una peça de radioteatre estrenada recentment a Àustria.

Divendres 22 novembre, 5PM

Presentació de casos d’estudi de teatre i performance política i taula de treball.

Amb TransFormas (teatre social d’impacte comunitari), Feliu Formosa i altres ponents. Documental: Les Diggers de San Francisco.

Feliu Formosa, nascut a Sabadell, és llicenciat en Filologia Romànica especialitzat en Germanística. Poeta, traductor i home de teatre, se’l considera l’introductor al nostre país del teatre d’avantguarda europeu, com ara el de Bertolt Brecht o el de Peter Weiss, entre molts altres. Ha rebut els guardons i premis més importants, com ara el Premi Carles Riba de poesia (1972), la Creu de Sant Jordi (1988), el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes (2005) o el Premi Nacional de Teatre (2007).

Divendres 29 novembre, 5PM

Presentació de casos d’estudi de teatre i performance política i taller de treball.

Amb Enmedio (accions subversives a l’espai públic). Taula de treball oberta entre els participants al taller per tal d’establir idees, reflexions i conclusions de les jornades i sondejar els marges de possibilitat de creació d’un esdeveniment escènic.

Cloenda del taller MàquinaBrecht amb RE-PRESENTACIÓN: NUMAX de la companyia Roger Bernat, a les 20h.

Divendres 6 desembre

Realització d’un esdeveniment escènic o assaig obert al Teatre de l’Estruch

Possibilitat oberta d’assaig i producció d’un esdeveniment escènic al llarg d’aquesta primera setmana de desembre a les instal·lacions de L’Estruch per tal de presentar-lo el divendres 3 de desembre al teatre.MàquinaBrecht

MÀQUINABRECHT

NauEstruch, L’Estruch, Sabadell

Tots els divendres de novembre, a les 17 h

Entrada lliure, amb inscripció previa a: estruch@ajsabadell.cat

El dramaturg alemany Bertolt Brecht fou el fundador de l’anomenat teatre dialectic, un teatre preocupat pel seu temps, la convulsa Europa de la primera meitat del segle XX. MaquinaHamlet va ser una obra del també director alemany Heiner Muller, en que, tot reprenent Shakespeare, plasma la contemporaneitat del seu moment, l’Europa en crisi dels anys setanta del segle passat.

MÀQUINABRECHT parteix dels exemples de Brecht i de Müller per obrir un marc teòrico-pràctic d’anàlisi dels marges de possibilitat per a la conceptualització d’un nou teatre que reflexioni –i faci reflexionar– a l’entorn de la situació social i econòmica actual, un terratrèmol que està sacsejant Europa i que troba el seu epicentre, novament, a Alemanya.

MÀQUINABRECHT proposa quatre sessions tèoriques les tardes dels divendres del mes de novembre. Al llarg d’aquestes sessions, teòrics de la Història de les Arts Escèniques, dramaturgs del teatre social contemporani i promotors de la cultura teatral al nostre país ens parlaran dels antecedents del teatre social al segle XX i debatrem a l’entorn de quina podria ser la forma d’un nou teatre social al segle XXI.

En un món que ha esdevingut un gran teatre global, quin pot ser el lloc d’un nou teatre social contemporani? Ha de ser un dispositiu d’escenificació dramatúrgia dels moments presents? Fins i tot, ha d’esdevenir en el marc d’un escenari teatral? O, al contrari, són els happenings o les performances el nou teatre social? O, fins i tot, una manifestació ciutadana és ja una forma de teatralització d’allò social?

Tot superat aquest mes de reflexió, MÀQUINABRECHT considera la possibilitat de donar continuïtat al taller tot portant a terme dramatúrgicament alguna de les idees teatrals que s’hagin pogut formulat durant les jornades.

Programa MàquinaBrecht. En construcció

Divendres 8 novembre, 5PM

Ponència de Cesar de Vicente i debat “El teatre polític del segle XX i un teatre antagonista pel segle XXI”,Cesar de Vicente, doctor en Filologia Hispànica i professor de l’Aula de Estudios Teatrales de la Universidad de Alcala de Henares, coordinador del Centro de Documentación Crítica i de la Sala Youkali de Madrid. Cofundador dels grups de teatre Unidad de Producción Alcores i Colectivo Konkret. Ha publicat diversos llibres sobre teatre contemporani, entre els quals cal destacar el darrer: La Escena Constituyente (Editorial CDC, Madrid, 2013).

Divendres 15 novembre, 5PM

Ponència de Juan Pedro García del Campo i debat “Teatre polític contemporani i moviments socials. Una lectura materialista”,

Juan Pedro García del Campo, doctor en Filosofia, autor de diversos llibres d’anàlisi de la filosofia materialista al segle XX com ara El Individuo Compuesto, Construir Lo Común o Opaco Demasiado Opaco, ha traduït al castellà obres de Raul Vaneigem i de Louis Althusser. Col·laborador de l’escena teatral a Madrid, el seu darrer llibre ha estat Spinoza Y La Multitud, una peça de radioteatre estrenada recentment a Àustria.

Divendres 22 novembre, 5PM

Presentació de casos d’estudi de teatre i performance política i taula de treball.

Amb TransFormas (teatre social d’impacte comunitari), Feliu Formosa i altres ponents. Documental: Les Diggers de San Francisco.

Feliu Formosa, nascut a Sabadell, és llicenciat en Filologia Romànica especialitzat en Germanística. Poeta, traductor i home de teatre, se’l considera l’introductor al nostre país del teatre d’avantguarda europeu, com ara el de Bertolt Brecht o el de Peter Weiss, entre molts altres. Ha rebut els guardons i premis més importants, com ara el Premi Carles Riba de poesia (1972), la Creu de Sant Jordi (1988), el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes (2005) o el Premi Nacional de Teatre (2007).

Divendres 29 novembre, 5PM

Presentació de casos d’estudi de teatre i performance política i taller de treball.

Amb Enmedio (accions subversives a l’espai públic). Taula de treball oberta entre els participants al taller per tal d’establir idees, reflexions i conclusions de les jornades i sondejar els marges de possibilitat de creació d’un esdeveniment escènic.

Cloenda del taller MàquinaBrecht amb RE-PRESENTACIÓN: NUMAX de la companyia Roger Bernat, a les 20h.

Divendres 6 desembre

Realització d’un esdeveniment escènic o assaig obert al Teatre de l’Estruch

Possibilitat oberta d’assaig i producció d’un esdeveniment escènic al llarg d’aquesta primera setmana de desembre a les instal·lacions de L’Estruch per tal de presentar-lo el divendres 3 de desembre al teatre.

Share

Comments are closed.